رجا – موتور برق چیست و چگونه کار میکند؟

یک موتور برق چگونه کار می­کند؟
موتور برق وسیله­ای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از یک منبع خارجی را به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می­کند. درک این نکته بسیار مهم است زیرا موتور برق در واقع انرژی الکتریکی ایجاد نمی­کند. در عوض از انرژی مکانیکی عرضه شده به آن برای وادار کردن حرکت بار­های الکتریکی موجود در سیم پیج­های این دستگاه از طریق یک مدار الکتریکی خارجی استفاده می­کند. این جریان بار­های الکتریکی، جریان خروجی تولید شده توسط موتور برق را تشکیل می­دهند. این مکانیسم را می­توان با در نظر گرفتن مولد به عنوان مشابه پمپ آب درک کرد، که باعث جریا اب می­شود اما در واقع آب جاری نمی­شود.
ژنراتورهای امروزی بر اساس اصل القای الکتورمغناطیسی کار می­کنند که توسط مایکل فارادی در سال­های 1831 تا 1832 کشف شد. فارادی کشف کرد که جریان بار­های الکتریکی بالا را می­توان با حرکت یک هادی الکتریکی، مانند سیمی که بار الکتریکی دارد در میدان مغناطیسی القا کرد. این حرکت باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین دو سر سیم شده که به نوبه خود باعث جاری شدن بارهای الکتریکی و در نتیجه تولید جریان برق می­شود.
 
 

 
اجزای اصلی یک موتور برق
اجزای اصلی یک موتور برق را می­توان به طور کلی به صورت زیر طبقه بندی کرد:

موتور
الترناتور
سیستم سوخت
تنظیم کننده ولتاژ
سیستم خنک کننده و اگزوز
سیستم روغن کاری
شارژر و باطری
صفحه کنترل
موتاژ اصلی و بدنه

موتور
موتور منبع انرژی مکانیکی ورودی به ژنراتور است. اندازه موتور به طور مستقیم با حداکثر توان خروجی که ژنراتور می­تواند تامین کند متناسب است. چندین فاکتور وجود دارد باید هنگامی ارزیابی موتور برق خود در نظر داشته باشید. همچنین برای به دست آوردن مشخصات کامل موتور و برنامه­های تعمیر و نگهداری باید با شرکت سازنده مشورت شود. موتور برق از دیزل ژنراتور کوچک تر است. دیگر تفاوت این 2 در این است که موتور برق از بنزین استفاده می کند اما دیزل ژنراتور از گازوئیل استفاده می کند.

نوع سوخت مصرفی: موتور برق­ها با انواع سوخت مانند گازوئیل، بنزین، پروپان و یا گاز طبیعی کار می­کنند. موتور­های کوچک معمولا با بنزین و موتورهای بزرگتر معمولا با گازوئیل کار می­کنند. برخی از موتورها هم دوگانه سوز هستند.
موتورهای سوپاپ بالا (OHV): در این موتورها دریچه­های ورودی و خروجی موتور در سر سیلندر موتور قرار دارد و بر روی بلوک موتور نصب می­شود. این موتورها دارای مزیت­هایی نسبت به بقیه موتورها دارند؛ از جمله طراحی فشرده، مکانیسم عملیاتی ساده­تر، دوام، سروصدای کم و سطوح کم انتشار است. با این حال این موتورها نیز گران­تر از سایر موتورها هستند.
محافظ چدنی (CIS): در سیلندر موتور یک محافظ چئنی وجود دارد که ساییدگی و پاره­گی را کاهش می­دهد و دوام موتور را تضمین می­کند. این ویژگی ضروری است به خصوص اگر شما نیاز به استفاده طولانی مدت از موتور برق خود دارید.

الترناتور
الترناتور که به نام دینام موتور نیز شناخته می­شود بخشی است که خروجی الکتریکی را از ورودی مکانیکی تامین شده توسط موتور را تولید می­کند. این قسمت شامل مجموعه ای از قظعات ثابت و متحرک است که در یک محفظه محصور شده اند و باهم کار می­کنند.

استاتور: این بخش جزء ثابت است. این قسمت شامل مجموعه ای از هادی­های الکتریکی است که در سیم پیچ­هایی روی یک هسته آهنی پیچیده شده اند.
آرماتور: این قسمت جزء متحرک است که یک میدان مغناطیسی را به سه روش تولید می­کند؛ روش القایی، روش آهنرباهای دائمی یا با استفاده از یک محرک.

موارد زیر عواملی هستند که باید هنگتم ارزیابی دینام در نظر داشته باشید:

محافظ فلزی در مقابل پلاستیکی: طراحی تمام فلزی دوام دینام را تضمین می­کند. محفظه­های پلاستیکی در گذر زمان تغییر شکل می دهند و باعث ساییدگی و پارگی می­شوند که برای کاربر خطرناک خواهد بود.
بلبرینگ عادی در مقابل بلبرینگ سوزنی
طراحی بدون جاروبک: دینامی که از برس استفده نکند به تعمیر و نگهداری کمتری نیز احتیاج دارد.

سیستم سوخت
مخزن سوخت معمولا با ظرفیت کافی برای کارکردن بین 6 تا 8 ساعت را دارد. معمولا در موتور برق­های کوچک مخزن در بخش پایه یا در بالای بدنه موتور برق نصب می­شود. در کاربرد صنعتی ممکن است احتیاج به نصب مخزن سوخت بزرگنر باشد.
ویژگی مشترک سیستم سوخت رسانی شامل موارد زیر است:

اتصال لوله از مخزن به موتور
لوله تهویه
اتصال سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه
پمپ سوخت
فیلتر سوخت
انژکتور

تنظیم کننده ولتاژ
این قطعه ولتاژ خروجی موتور برق را تنظیم می­کند. مکانیزم این قطعه به صورت زیر می­باشد:

تبدیل ولتاژ AC به جریان DC
سیم پیچ­های متحرک؛ تبدیل جریان DC ایجاد شده به جریان متناوب برق
یکسو کننده­ها؛ تبدیل جریان متناوب به آرمیچر
آرمیچر: تبدیل جریان DC متناوب به جریان خروجی

این چرخه تا زمانی ادامه پیدا می­کند که موتور برق شروع به تولید ولتاژ خروجی معادل ظرفیت کامل خود کند.
سیستم خنک کننده و اگزوز
استفاده مداوم از موتور برق باعث گرم شدن اجزای مختلف آن می­شود. برای موتور برق کوچکتر از اب معمولی برای خنک کردن استفاده می­شود اما در ابعاد بزرگتر از هیدروژن برای جذب گرما استفاده می­شود. درکاربردهای رایج مانند مسکونی، یک رادیاتور و فن روی موتور برق نصب شدهو به عنوان سیستم خنک کننده اولیه کار می­کند.
دود ساطع شده از موتور حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی است. از این رو نصب اگزوز برای دفع این دودها ضروری است. لوله اگزوزها معمولا از چدن، فرفوژه یا فولاد ساخته می­شود که توسط اتصال دهنده­های انعطاف پذیر به موتور متصل می­شوند.
سیستم روغن کاری
موتور برق شامل قطعات متحرک زیادی است که برای اطمینان از دوام آنها باید روغن کاری شوند. موتور توسط روغن ذخیره شده در پمپ روغن کار می­شود. بعد از هر 8 ساعت کارکرد باید روغن و نشتی روغن بررسی گردد.
باطری و شارژر
عملکرد استارت یک موتور برق با باطری کار می­کند. شارژر باطری، آن را با تامین ولتاژ شناور دقیق، شارژ نگه می­دارد. اگر ولتاژ شناور بسیار کم باشد، باطری کم شارژ باقی می­ماند و اگر ولتاژ شناور بالا باشد، عمر باطری کاهش می­یابد.
صفحه کنترل
رابط کاربری موتور برق است و عواملی چون روشن و خاموش شدن دستگاه، تنظیم پارامترهای موتور مانند فشار روغن یا دمای مایع خنک کننده، کنترل جریان ورودی و خروجی، و انتخاب حالت دستی یا خودکار را در اختیار کاربر قرار می­دهد.

شرکت کاشانی از سرشناس­ترین تامین کننده­های موتور برق در کشور می­باشد که انواع موتور برق در ابعاد و اندازه مختلف برای مصارف رایج مسکونی و تجاری تا مصارف صنعتی در ابعاد مختلف را پوشش می­دهد. این شرکت سعی بر این نموده تا با کیفیت ترین محصولات از برند­های معتبر را تامین نموده و دراختیار مشتریان گرامی قرار دهد. کافیست به سایت Kashanico.com بروید و با مشاوران این شرکت تماس بگیرید تا با توجه به حرفه شما، ژنراتور مناسب را به شما ارائه دهند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *