خبرگاه؛ تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران قهرمان آسیا شد – DW – ۱۴۰۳/۱/۱۱


پرش از قسمت تیم ملی زنان ایران در هاکی روی یخ قهرمان آسیا شد۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبهتیم ملی زنان ایران در هاکی روی یخ قهرمان آسیا شدتیم ملی زنان ایران در هاکی روی یخ عصر شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ پس از برتری مقابل تیم ملی فیلیپین، قهرمان آسیا و اقیانوسیه شد.

این تیم در دیدار پایانی آسیا و اقیانوسیه به مصاف تیم هاکی روی یخ زنان فیلیپین رفت و با نتیجه ۴ بر صفر آنها را شکست داد.

این دومین‌بار است که تیم ملی زنان ایران در مسابقات آسیایی شرکت می‌کند. همچنین این نخستین‌ بار است که تیم ملی زنان ایران در هاکی روی یخ مدال طلا کسب می‌کند.

پیش‌تر این تیم در مسابقات سال ۲۰۲۳ در تایلند مقام دوم را کسب کرده بود.
https://p.dw.com/p/4eHNLپرش از قسمت “ضرب و شتم” یک مأمور امر به معروف در همدان۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبه”ضرب و شتم” یک مأمور امر به معروف در همداندادستان کل استان همدان از “ضرب و شتم” یک آمر به معروف در منطقه توریستی جاده حیدره خبر داده است. به گفته عباس نجفی درگیری منجر به “جراحات شدید و آسیب دیدگی از ناحیه شکم کتف و بازوی” این فرد شده است.بر این مبنا، شامگاه جمعه ۱۰ فروردین در پی تذکر به حجاب اجباری، این مأمور امر به معروف در درگیری با مردم مجروح شده و اکنون “تحت مراقبت ویژه درمانی در بیمارستان بستری است.”

به گفته این مقام قضایی همدان، دستور “شناسایی ضاربان” و “تشکیل پرونده قضایی” برای ضاربان صادر شده است.دادستان همدان همچنین بر کنترل و نظارت بر اماکن تفریحی و ییلاقی اطراف همدان تأکید کرده است. 

تصویری منتسب به این مأمور که در هوشیاری کامل بسر می برد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

همزمان با تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ نهادهای نظارتی، امامان جماعت و نیروهای موسوم به ارزشی از حضور بدون حجاب زنان در مناطق گردشگری و تفریحی انتقاد کرده و خواهان برخورد سختگیرانه و قضایی با مردم شده‌اند.

به تازگی ویدئویی از سخنان تند لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز در انتقاد به وضعیت حجاب گردشگران نوروزی در بناهای تاریخی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. دژکام به مسئولان شیراز گفته که «اگر نمی‌توانید وضعیت را مدیریت کنید، خودم مسجد نصیرالملک و مسجد وکیل را به سبک خودم مدیریت می‌کنم.»این امام جمعه همچنین مدعی شده که در شیراز به یک آمر به معروف زن، هنگام تذکر حجاب فحاشی شده است و “اگر چنین چیزی ثابت شود می‌دانید که چه کاری سر همه در می‌آورم.”

 
https://p.dw.com/p/4eH4Pپرش از قسمت وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید حملات علیه مواضع حزب الله افزایش خواهد یافت۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبهوزیر دفاع اسرائیل می‌گوید حملات علیه مواضع حزب الله افزایش خواهد یافتصلح‌بانان سازمان ملل در جنوب لبنانعکس: Joseph Eid/AFP/Getty Imagesیوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه ۲۹ مارس (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ضمن اشاره به حمله هوایی شبانه ارتش اسرائیل در سوریه، از قصد این کشور برای گسترش حملات خود علیه حزب‌الله خبر داد.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه به نقل از منابع امنیتی نوشت که سه ناظر سازمان ملل و یک مترجم در جنوب لبنان براثر انفجار زخمی شدند.

ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای، دست داشتن در این حادثه را تکدیب کرده است.

تنش میان گروه حزب الله و ارتش اسرائیل از زمان جنگ اسرائیل علیه غزه تشدید شده است.
https://p.dw.com/p/4eGyOپرش از قسمت نیروی هوایی اوکراین: ۹ پهپاد شاهد ایرانی دیگر را منهدم کردیم۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبهنیروی هوایی اوکراین: ۹ پهپاد شاهد ایرانی دیگر را منهدم کردیمپهپاد انتحاری شاهد عکس: Iranian Defence Ministry/AFPنیروی هوایی اوکراین شامگاه جمعه ۲۹ مارس (۱۰ فرودین) از سرنگونی ۹ پهپاد جنگی شاهد در حملات شبانه خبر داد. روزنامه “ایندیپندنت کی‌یف” گزارش داده است روسیه در مجموع ۱۲ پهپاد را از کریمه علیه اهدافی در اوکراین پرتاب کرده بود.

ارتش روسیه همچنین با چهار موشک اس-۳۰۰ به اهدافی در منطقه دونتسک حمله کرده است. طبق گزارش‌ها این حملات هیچ کشته یا مجروحی وجود نداشته است. 

روسیه از سپتامبر ۲۰۲۲ از پهپادهای انتحاری نوع شاهد که توسط ایران طراحی شده برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند. مسکو این پهپادها را برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین به شکلی گسترده به کار برده است.   

پهپادهای شاهد سلاحی ارزان اما در عین حال موثر به شمار می‌روند که غالبا برای ضربه زدن به زیرساخت‌های غیرنظامی، ایجاد وحشت و از بین بردن پدافند هوایی اوکراین طراحی شده‌اند.

حکومت ایران تا مدت‌ها با لاپوشانی حقیقت، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را انکار می‌کرد، اما در نهایت آن را پذیرفت ولی ادعا کرد که تحویل این پهپادها “به‌صورت محدود و قبل از آغاز جنگ” بوده است. 
https://p.dw.com/p/4eGopپرش از قسمت “خاتمه ماموریت سفیر ایران در باکو”۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبه”خاتمه ماموریت سفیر ایران در باکو”پرچم های ایران و جمهوری آذربایجانعکس: Iranian Presidency/ZUMA/IMAGOیک روز پس از انتقادها در مورد مصاحبه عباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، با یک خبرنگار زن “بی‌حجاب” آذربایجانی، رسانه‌های داخلی ایران از پایان ماموریت این سفیر خبر داده‌اند.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه روز شنبه ۱۰ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت قرار است به‌زودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فعالیت دوباره خود را آغاز کند. این منبع همچنین  درباره خاتمه ماموریت عباس موسوی در باکو اطلاع‌رسانی کرد.

انتشار عکس‌های مصاحبه عباس موسوی در روز پنجشنبه با یک خبرنگار زن بدون روسری در داخل سفارت ایران، انتقاد شدید رسانه‌های وابسته به حکومت و نیروهای موسوم به “ارزشی” را به دنبال داشت.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسدارن چنین واکنش نشان داد: «خبرنگار خانم بدون حجاب، و بدتر از آن، با ظاهری حتی پایین‌تر از پوشش عرفی رسمی خانم‌ها در کشورهایی که رعایت حجاب الزام قانونی نیست، در این گفت‌وگو ظاهر شده است که نوعی اهانت به مناسبات درون خاک ایران محسوب می‌شود.»

به نوشته تسنیم، از آنجایی این مصاحبه در داخل سفارت ایران انجام شده “به لحاظ حقوقی، داخل سفارت هر کشور، از نظر مقررات و قوانین و مناسبات، به مثابه خاک آن کشور محسوب می‌شود.”

این خبرگزاری خواستار برکناری موسوی از سمتش شده بود.

در پی  اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی بسیاری از کنشگران حقوق زن خواستار تن ندادن سیاستمداران و نمایندگان زن در نهادهای بین‌المللی به قوانین “حجاب اجباری” در مناسبات دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی شدند.
https://p.dw.com/p/4eGojپرش از قسمت آمریکا برای ارسال تسلیحات بیشتر به اسرائیل برنامه‌ریزی می‌کند ۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبهآمریکا برای ارسال تسلیحات بیشتر به اسرائیل برنامه‌ریزی می‌کند پرچم آمریکا و اسرائیلعکس: Fotolia/Roman Sigaevخبرگزاری رویترز و روزنامه “واشنگتن پست” از برنامه‌ریزی آمریکا برای ارسال تسلیحات بیشتر به اسرائیل گزارش دادند.

بسته کمک میلیاردی آمریکا به اسرائیل شامل دو هزار و ۳۰۰ بمب و همچنین فروش هواپیماهای جنگی می‌شود.

کاخ سفید تا کنون رسما این خبر را تائید نکرده است. 

در گزارش‌ها در این رابطه به دیدار اخیر یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با لوید آستن، همتای آمریکایی‌اش هم اشاره می‌شود. 

در ایالات متحده آمریکا انتقادات از اقدامات اسرائیل در نوار غزه، به ویژه در مورد حمله احتمالی زمینی به رفح بطور فزاینده بیشتر می‌شود و این موضوع بر رویکرد آمریکا در مورود غزه نیز تاثیر گذاشته است.

آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس در غزه را برای اولین‌بار وتو نکرد و امکان تصویب این قطعنامه را فراهم کرد. 
https://p.dw.com/p/4eGncپرش از قسمت ارزیابی متفاوت سازمان ملل و اسرائیل درباره وضعیت غزه۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبهارزیابی متفاوت سازمان ملل و اسرائیل درباره وضعیت غزهکامیون‌های حاوی محموله‌های بشردوستانه در رفحعکس: Said Khatib/AFPسازمان ملل و اسرائیل درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه و خطر قحطی در غزه ارزیابی متفاوتی ارائه می‌دهند.

الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، اسرائیل را به طور غیرمستقیم به ممانعت از ارسال کمک به نوار غزه متهم کرده است. این مقام یونیسف به روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه‌ تسایتونگ” گفته است که اسرائیل صدها کامیون را در مرز مجبور کرده است چندین بار بارگیری شوند. 

سخنگوی یونیسف از “رد خودسرانه” کمک‌ها یا “تاخیر در تاییدیه ارسال کمک به شمال غزه” شکایت کرده است. 

به گفته سخنگوی یونیسف این ممانعت‌ها در حالی انجام می‌گیرد که در شمال غزه خطر قحطی وجود دارد. 

اسرائیل از گزارش سازمان ملل انتقاد کرده و گفته است که داده‌های سازمان ملل “نادرست” و منابع آن “مشکوک” است. 

نهادهای وابسته به سازمان ملل مسئولیت توزیع مواد غذایی در نوار غزه را برعهده دارند.
https://p.dw.com/p/4eGl7پرش از قسمت استقبال آمریکا از تشکیل کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی۱۴۰۳/۱/۱۱۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبهاستقبال آمریکا از تشکیل کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینیمحمود عباس و محمد مصطفی، نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطینیعکس: Palestinian President Office/Xinhua/picture allianceمتیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تشکیل کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی استقبال کرد.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنجشنبه ۲۸ مارس با تشکیل کابینه جدید توسط محمد مصطفی، رئیس پیشین صندوق سرمایه‌گذاری فلسطینی‌ها به عنوان نخست‌وزیر جدید موافقت کرد.

ایالات متحده بارها اعلام کرده است که پس از جنگ غزه، تشکیلات خودگران فلسطینی می‌تواند نوار غزه تحت کنترل حماس را نیز اداره کند و در این راستا خواهان اصلاحات در تشکیلات خودگردان فلسطینی شده بود. 

محمد اشتیه، نخست‌وزیر پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی برای تحقق به این درخواست‌ها استعفا داد. او گفت که استعفا داده است تا زمینه ایجاد یک اجماع گسترده در میان فلسطینی‌ها در رابطه با ترتیبات سیاسی با توجه به جنگ اسرائیل علیه حماس فراهم شود. 

گروه حماس در سال ۲۰۰۷ با خشونت قدرت را در نوار ساحلی به دست گرفت. 
https://p.dw.com/p/4eGfo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *