تداوم قطعی برق در ایران؛ شعار “رشد تولید” در سایه‌ خاموشی – DW – ۱۴۰۲/۵/۸


در ادامه تشدید بحران برق در ایران مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از قطع برق ۳۰ سازمان ملی و استانی پرمصرف دیگر در شهر تهران خبر داد.کامبیز ناظریان روز شنبه (هفتم مرداد) ضمن اعلام این خبر گفت، از ابتدای خرداد امسال برق بیش از ۴۰۰ دستگاه اداری در پایتخت به دلیل بالا بودن میزان مصرف قطع شده است. او با اشاره به تداوم گرمای هوا و “رکوردشکنی‌های پی در پی” مصرف هشدار داد در صورت عدم همکاری، برق ادارات و سازمان‌های بیشتری در روزها و هفته‌های آینده قطع خواهد شد.  

در همین حال در شبکه‌های اجتماعی تصویر ابلاغیه‌ای از طرف شرکت توزیع برق استان تهران به شماری از شوراهای صنعتی شهرستان پردیس منتشر شده که حاکی از قطع برق در کارگاه‌های صنعتی به مدت دو روز در هفته است.طبق ابلاغیه مورخ هفتم مرداد، در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۳ و در روزهای شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۸ برق این کارگاه‌ها در چارچوب “طرح‌های مدیریت بار” قطع خواهد شد. نکته قابل توجه در ابلاغیه، شعار درج‌شده در بالای برگه با عنوان “مهار تورم، رشد تولید” است که در عمل با متوقف شدن خط تولید و فعالیت کارگران به دلیل قطعی برق در تضاد است.در این ابلاغیه هیچ بازه زمانی دقیقی برای پایان اجرای این طرح تعیین نشده است.در شهرستان پردیس که حدود ۲۰ کیلومتری تهران واقع شده، بیش از هشت هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارند. به گفته صاحبان کارگاه‌های صنعتی قطعی برق افزون بر خسارات مالی ناشی از پایین آمدن تولید، موجب خرابی دستگاه‌ها و فرسوده شدن تجهیزات صنعتی می‌شود که در شرایط بد اقتصادی و تورم افسارگسیخته کنونی عملا توان مالی برای جایگزینی آنها وجود ندارد.ده میلیارد تومان خسارت به ازای هر ۲۴ ساعت قطعی برق

قطعی برق دستگاه و ادارات دولتی مختص تهران نمانده و در هفته‌ها و روزهای اخیر گزارش‌هایی مشابه از استان‌های آذربایجان غربی، فارس، گیلان، کردستان، خوزستان، کرمان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و کرمانشاه نیز مخابره شده‌اند. 

روزنامه “هم‌میهن” اواخر تیرماه در گزارشی به نقل از یکی از تولیدکنندگان فولاد نوشت به ازای هر ۲۴ ساعت توقف تولید، نزدیک به “ده میلیارد تومان” به شرکت او خسارت وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در گفت‌وگو با این روزنامه با اشاره به مشکلات قطعی برق گفته بود کور‌ه‌های سیمان برای ورود به فاز تولید باید از ۲۴ ساعت قبل گرم شوند و قطعی پیاپی برق عملا این کوره‌ها را از خط تولید خارج می‌کند. علی‌اکبر الوندیان توضیح داده بود: «به جز یک روز خاموشی، کوره‌ها یک روز دیگر هم زمان برای گرم شدن نیاز دارند و عملاً دو روز را به دلیل مشکل قطعی برق از دست می‌دهند.»بخوانید: آیا تغییر ساعات اداری راه حل کسری برق ایران است؟

در همین حال مشترکان خانگی نیز از قطعی برق بی‌نصیب نمانده‌اند. برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان همزمان با وقوع طوفان خاک و شن آب و برق بسیاری از مناطق قطع شده و مردم برای خریدن آب شیرین مجبور به مراجعه به ایستگاه‌های تصفیه آب شدند. روزنامه “مردم‌سالاری” نیز چند روز پیش در گزارشی نوشت قطعی برق روشنایی خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران را نیز با اختلال مواجه کرده و چراغ‌های روشنایی “یکی در میان روشن می‌شوند که نخستین نتیجه آن کاهش امنیت رانندگی و عابران در شبهاست.”آینده‌ای نه چندان روشن

قطعی برق همزمان با گرمای بیش از ۴۰ درجه در بسیاری از شهرها، در حالی زندگی روزمره مردم را مختل کرده که کارشناسان پیش‌تر نسبت به کمبود برق هشدار داده و گفته بودند سیاست نادرست عدم تغییر ساعات رسمی میزان مصرف برق در کشور را بیش از پیش افزایش خواهد داد. در همین حال انباشت بدهی‌های وزارت نیرو تمایل هرگونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ساخت نیروگاه‌ها را از میان برده است.به گزارش “مردم‌سالاری” و به نقل از سندیکای شرکت‌های تولید‌کننده برق، مطالبات نیروگاه‌ها از دولت بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که سازندگان نیروگاه‌های برق به صندوق توسعه ملی نیز بدهی دارند و باید این بدهی را به صورت ارزی باز پس بدهند. معاون صندوق توسعه ملی اخیرا اعلام کرده بود میزان مطالبات ارزی از نیروگاه‌ها تا ۲۰ تیر امسال بالغ بر یک میلیارد دلار است.

میزان تولید و مصرف برق در سال‌های اخیر در ایران ناتراز بوده و پیش‌بینی می‌شود که این  روند در سال‌های آتی رشد بیشتری نیز داشته باشد، به ویژه آنکه برخلاف کشورهای همسایه، ایران هیچ‌گونه برنامه مدونی برای تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد.بخوانید: سال ۱۴۰۰؛ تحقق تنها یک سوم اهداف رشد تولید برق ایرانحمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فروردین‌ماه امسال با هشدار نسبت به سال‌های در پیش‌رو به سایت “خبرآنلاین” گفته بود: «اکنون تولید برق ایران در حوزه تجدیدپذیر زیر یک درصد است.»او اضافه کرده بود ترکیه ها رغم‌آنکه دیرتر از ایران پروژه‌های تولید برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز کرده، در حال حاضر ۱۷ درصد از برق مورد نیاز خود را از این راه تأمین می‌کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *